Mednarodni dan kiparstva 2024 - razpis za sodelovanje

Mednarodni dan kiparstva 2024 – sodelovanje članov ZDSLU

Z veseljem vas obveščamo, da se je Sekcija kiparjev in umetnikov, ki delujejo v javnem prostoru ZDSLU, pridružila mednarodni zvezi, ki bo letos 27. aprila praznovala svetovni dan kiparstva. V okviru tega dogodka nameravamo organizaciji in javnosti poslati spomenico ter pripraviti program, v katerem bi lahko sodelovali vsi naši člani.

Vabimo vas, da se nam pridružite v praznovanju tega pomembnega dneva. Do 6. februarja zbiramo predloge članov sekcije za dogodke, ki bi jih lahko izvedli na ta dan. Lahko gre za odprti atelje ali kakšen drug dogodek v javnem prostoru. Prosimo, da vaše predloge z imenom avtorice/avtorja in opisom predloga pošljete na elektronski naslov petra.kosi@zdslu.si.

Mednaroden dan kiparstva poteka vsako leto zadnjo soboto v aprilu. Pod okriljem Mednarodnega kiparskega centra od leta 2015 več kot dvajset držav po svetu obhaja mednarodni dan kiparstva. ZDSLU-jeva sekcija kiparjev in umetnikov, ki delujejo v javnem prostoru, se je letos prijavila za sodelovanje s tem centrom in za obveščanje javnosti o tem svetovnem dnevu kiparstva kot stanja kiparstva pri nas.

https://sculpture.org/page/isda

27. april je letos v koledarju svetovnih dni označen kot mednarodni dan kiparstva. Prav je, da temu ustvarjalnemu poklicu posvetimo posebno pozornost tudi v Sloveniji. Zato smo se odločili, da se priključimo prazniku kiparjev in ustvarjalcev, ki jim je skulptura in urejanje bivalnih površin pomembno.

Z veseljem pričakujemo vaše predloge in se veselimo skupnega praznovanja svetovnega dneva kiparstva.


Sklep o izidu javnega natečaja za izbor umetniških del v investicijskem projektu »Rekonstrukcija/prizidava objekta Ljubljanska cesta 4 v Radovljici«

Komisija je izmed šestih prijav izbrala tri dela, ki so prejela nagrade:

  • 1. nagrada Tkanje generacij in kulture, avtorja Anžeta Zadela v zvrsti stenske in talne poslikave
  • 2. nagrada Znotraj- zunaj, avtorja Cveta Kuneševića v zvrsti samostoječega polihromiranega urbanega pohištva
  • 3. nagrada Vetrnica III, avtorice Andreje Eržen v tehniki kinetičnega objekta

 

Predlagatelj projekta »Tkanje generacij in kulture« je prijavil izviren projekt v obliki murala oziroma stenske poslikave objekta v okviru stanovanjskega kompleksa, ki je predmet razpisa in ustreza tudi vsem razpisnim kriterijem. Projekt bo dobrodošel za stanovalce in obiskovalce, saj bo vizualno vidno obogatil njihovo bivanje. Iz predloženega opisa in vizualizacij je razvidno, da je avtor zelo upošteval lokalni kontekst Radovljice, saj se poslikava osredotoča na dediščino, ki jo je Radovljici zapustil eden najznamenitejših in samosvojih slovenskih arhitektov, Ivan Vurnik. Predlagana prostorska intervencija dobro dopolnjuje prostorsko ureditev kompleksa in je hkrati vizualno dostopna tudi javnosti, saj jo je mogoče videti tudi izven tega kompleksa. Projekt je zastavljen trajnostno, ekonomično, varno. Prijavljeno umetniško delo odlično dopolnjuje in celovito zaokroža prostorsko ureditev tega kompleksa. Po prejemu natečajnih del je bila preverjena izvedljivost dela pri izvajalcu fasade. Z njegove strani so bile za izvedbo murala posredovane usmeritve, ki jih bo avtor umetniškega dela dolžan upoštevati. Izvajalec fasade je potrdil izvedljivost umetniškega dela.


Javni anonimni natečaj za izbiro umetniške intervencije v odprtem prostoru za projekt stanovanjska soseska Novi center – Povšetova

Javni anonimni natečaj za izbiro umetniške intervencije v odprtem prostoru za projekt stanovanjska soseska Novi center – Povšetova: Natečaj razpisuje Javni stanovanjski sklad Mestne občine Ljubljana z namenom izbire umetniške intervencije v odprtem prostoru za projekt stanovanjske soseske “Mestni kare – Povšetova”. Namen je implementacija kulturnih vsebin kot nadgradnja zunanje ureditve nove soseske, s ciljem izbora in izvedbe umetniške intervencije, ki bo obogatila prostor in prispevala k večji kvaliteti bivanjskega okolja.

 

Natečajno območje “Mestni kare – Povšetova” se nahaja v Ljubljani na Poljanah med Povšetovo, Potočnikovo in Glonarjevo ulico ter Poljansko cesto. Območje je bogato z zgodovino, saj je bilo med prvo svetovno vojno ustanovljeno občinsko podjetje Mestna priprega. Skozi 20. stoletje so območje zaznamovali “komunalni” programi, vključno s čiščenjem mesta in vzdrževanjem. Do leta 2019 je bilo območje sedež javnega podjetja Snaga. Danes so na območju zapuščeni industrijski objekti, v teku pa so aktivnosti za njegovo prenovo.

 

Vsebinski pogoji za sodelovanje na natečaju vključujejo razvoj umetniške intervencije, ki mora biti skladna z novo ureditvijo prostora in ne sme negativno vplivati na bivanjske pogoje znotraj stanovanjske soseske. Predlagane intervencije morajo upoštevati tehnične omejitve, kot so omejitve pritrditve in temeljenja nad kletnimi etažami, in ne smejo ovirati delovanja intervencijskih poti. Izbrana materialnost in tehnologija morata odražati zavezanost k prehodu v ogljično nevtralnost, dopuščena je tudi ponovna uporaba materialov. Predlogi morajo prispevati k orientacijski prijaznosti prostora in lahko vključujejo dodatne funkcije, koristne za uporabnike​. Pogoji za prijavo na natečaj za umetniške intervencije v odprtem prostoru vključujejo umestitev intervencij znotraj določenega območja ob upoštevanju in ohranjanju velikosti ter funkcionalnosti zelenih površin. Intervencije lahko preoblikujejo ali nadgradijo prostor, ne smejo pa zmanjševati njegove vrednosti ali negativno vplivati na urbanistično-arhitekturno zasnovo. Pri tem je treba upoštevati specifični kontekst prostora in okolice. Predvidene so različne mikrolokacije, kot so vstopni trg, vhodna ploščad, interni parki in osrednja ploščad, vsaka s svojimi značilnostmi in tehničnimi omejitvami. Umetniške intervencije morajo biti oblikovane skladno s prostorom, ne smejo biti moteče in morajo upoštevati določene tehnične omejitve, kot so odmiki od objektov in omejitve pritrditve nad kletnimi etažami. Predlagatelji morajo pri načrtovanju upoštevati tudi trajnostne materiale in možnost ponovne uporabe materialov z lokacije.

 

Naročnik predlaga naslednji nagradni denarni sklad:
1. NAGRADA: 12.000,00 EUR
2. NAGRADA: 8.500,00 EUR
3. NAGRADA: 5.000,00 EUR
in tri PRIZNANJA po 1.500,00 EUR
Prijave na natečaj morajo vsebovati predstavitveni plakat, maketo, digitalni nosilec z opisom dela in obrazec s podatki o predlagatelju. Plakat mora biti kaširan na trdo podlago formata 70 x 100 cm, maketa pa v merilu 1:200 ali manjši, z navedbo merila. Vsebina mora celovito predstaviti umetniško intervencijo, vključno s tehničnim opisom, oceno stroškov in prikazom umestitve v prostoru. Rok za oddajo prijav je 26. april 2024 do 12.00 ure.


Primer: Prijava na javni natečaj za izbor umetniških del v investicijskem projektu Rekonstrukcija/prizidava objekta Ljubljanska cesta 4 v Radovljici; 2. nagrada, Cveto Kunešević: Znotraj-zunaj

Umetniška instalacija je skonstruirana iz nosilnega dela, ki je iz visokokakovostnih inox (nerjavnih) cevi, ki so oblikovane s postopkom krivljenja in varjenja, da ustvarijo dinamično, a hkrati harmonično strukturo. Ta pristop omogoča instalaciji, da se elegantno in funkcionalno vklaplja v svoje okolje. Po končani konstrukciji so cevi dodatno zaščitene s plastjo PU (poliuretanske) barve, ki zagotavlja dolgotrajno obstojnost in odpornost proti vremenskim vplivom, hkrati pa ohranja estetsko privlačnost instalacije. Sedišče instalacije je nameščeno na optimalni višini 45 cm, kar omogoča udobno sedenje in sproščeno uživanje v okolici …


Marjan Drev prejemnik stanovske nagrade kiparske sekcije ZDSLU 2023

Zveza društev slovenskih likovnih umetnikov in Sekcija kiparjev in umetnikov, ki delujejo v javnem prostoru ZDSLU, oznanjata, da je akademski kipar Marjan Drev prejemnik pomembne nagrade kiparske sekcije ZDSLU za leto 2023.

Stanovska kiparska nagrada Sekcije je letno priznanje, namenjeno predstavitvi izjemnih umetniških dosežkov na področju kiparstva. Letno podeljujemo nagrado, ki predstavlja vrhunec kiparske ustvarjalnosti v Sloveniji.

Nagrada je namenjena umetnikom, ki s svojim delom prispevajo k bogatitvi slovenskega kulturnega prostora, ne glede na to, ali gre za razstave, javne postavitve ali druge oblike kiparskega izraza. Prejemniki nagrade so izbrani med slovenskimi kiparkami in kiparji ali umetniki, ki živijo in delajo na področju Slovenije, ki so svoja dela javno predstavili v preteklem letu.

Nagrado podeljuje forum, sestavljen iz članov kiparske sekcije ZDSLU, ki s svojimi glasovi odloča o najbolj prepoznavnih in vplivnih kiparskih delih leta. Ta nagrada priznava izjemne dosežke posameznih umetnikov in spodbuja nadaljnji razvoj ter rast kiparstva in umetnosti, predstavljene v javnem prostoru v Sloveniji.

Marjan Drev: Umetnik, ki prepleta kiparsko tradicijo z inovativnimi pristopi

Akademski kipar spec. in doktor likovne teorije Marjan Drev, član DLUM in ZDSLU od leta 1991, je umetnik, ki s svojim delom presega meje tradicionalnega kiparstva. Njegovo umetniško raziskovanje se osredotoča na povezovanje klasičnih kiparskih tehnik z inovativnimi teoretičnimi koncepti, kar je razvidno iz njegovega bogatega opusa.

“Drevove kiparske smernice temeljijo na klasičnem kiparskem kontrapostu, ki ga inovativno interpretira skozi informacijsko polje. Njegova dela, kot sta portreta prof. dr. Zore Janžekovič in Gregorja Einspielerja, sledijo normam rimskega psihološkega portreta in so skladna z normami evropskega kiparstva zadnjih 2500 let”, so zapisali v predlogu za nagrado.

V letu 2022 je Drev realiziral pet kiparskih projektov in sodeloval na dveh skupinskih razstavah. Med njegovimi pomembnimi deli, ki so bila predlogana za nagrado, izpostavljamo kiparsko opremo za portal cerkve sv. Štefana v Semiču, ki vključuje štiri kamnite realistične plastike višine do 185 cm, vključno s podobami Alojzija Grozdeta in papeža Janeza Pavla II. Njegova bronasta kiparska plastika sv. Cirila v Murski Soboti, visoka 210 cm, predstavlja prvi del kiparskega obeležja bratom sv. Cirilu in Metodu. V Grosuplju pa je v soavtorstvu z Vlasto Zorko ustvaril bronast spomenik Mira Cerarja.

Poleg kiparskih projektov je Drev sodeloval tudi v projektu “Made in Maribor” pod vodstvom Brede Kolar ter v projektu “Živa risba”, ki ga kurirata Milena Zlatar in Mojca Štuhec.

Marjan Drev, ki živi in ustvarja v Šentilju v Slovenskih goricah, je znan po združevanju tradicionalnih in sodobnih kiparskih pristopov, s čimer ustvarja dela, ki so hkrati spoštovanje preteklosti in pogled v prihodnost umetniškega izražanja.


Čajanka za sodobno umetnost z gostom Rokom Žnidaršičem

Čajanke za sodobno umetnost, pogovore, izmenjave mnenj in debate, ki jih organizira Zavod za sodobne kiparske raziskave v sodelovanju s Sekcijo kiparjev in umetnikov, ki delujejo v javnem prostoru ZDSLU, pod okriljem Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov (ZDSLU). V novi seriji pogovorov v okviru Čajank za sodobno umetnost je bilo srečanje na čajanki v torek, 5. decembra 2023, ob 17. uri v Galeriji ZDSLU, na Komenskega 8 v Ljubljani. Srečanje z gostom večera, podžupanom MOL doc. Rokom Žnidaršičem se je nanašalo tako na oblikovanje javnega prostora v projektih arhitekturnega ateljeja Medprostor ter načrtih o oblikovanju javnega prostora v MOL, kjer je od 2023 prevzel zadolžitve funkcije podžupana. Rok Žnidaršič je ustvarjalec in eden vodilnih strokovnjakov na področju arhitekture in urbanizma, ki trenutno opravlja funkcijo podžupana Mestne občine Ljubljana. Rojen leta 1977, je svojo izjemno kariero začel po končanem študiju arhitekture leta 2004 na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Ljubljani. Njegova strast do arhitekture in oblikovanja se je odražala skozi celotno njegovo akademsko in profesionalno pot, kar ga je pripeljalo do številnih dosežkov in priznanj.

 

https://youtu.be/3PJ05ql6KOA?si=kOUDuDPNhlVrPzFa

 

Leta 2010 je soustanovil arhitekturni atelje Medprostor, ki je hitro postal sinonim za inovativnost in kakovost v arhitekturnem svetu. Njegovo vodenje ateljeja je bilo zaznamovano z več prestižnimi nagradami, med katerimi izstopajo Plečnikova nagrada in medalja, Evropska nagrada za urbani javni prostor, mednarodna nagrada Piranesi in nagrada Prešernovega sklada. Njegova dela pogosto združujejo estetiko in funkcionalnost, realizirana so bila v Ljubljani, Mariboru, Podgorici in Beogradu, kar dokazuje njegov vpliv ne le v Sloveniji, ampak tudi v širšem mednarodnem prostoru.

Na akademskem področju na Fakulteti za arhitekturo Univerze v Ljubljani je že kot asistent od leta 2006 in kasneje od leta 2015 kot docent igral ključno vlogo pri oblikovanju mladih generacij arhitektov. Njegovo mentorstvo je študentom omogočilo, da so bili udeleženi na mednarodnih natečajih, kjer so prejeli tudi priznanja, na Fakulteti za arhitekturo pa so prejeli Plečnikovo študentsko priznanje in objavili članke v uglednih mednarodnih strokovnih publikacijah. Njegovo delo je pomemben prispevek k razvoju izobrazbe in raziskav v polju sodobne arhitekture.

Kot podžupan Mestne občine Ljubljana je njegova vizija usmerjena v skladen prostorski razvoj mesta in kakovostne posege v prostor. Poudarja pomen sodelovanja med različnimi oddelki mestne uprave in javnimi podjetji ter si prizadeva za sonaravni in celostni razvoj mesta po sodobnih strokovnih načelih. Njegov cilj je ustvariti kakovosten, povezan in dobro vzdrževan javni prostor, ki bo vključeval kakovostne arhitekturne in krajinsko arhitekturne posege.

Med njegovimi prioritetnimi projekti so razbremenitev centra mesta z zgostitvami na obrobju, izboljšanje povezanosti z zaledjem odprtega prostora, kot so urbani gozdovi in akvatorij Ljubljanice in Save, ter celostna prenova Poti spominov in tovarištva. Poseben poudarek daje tudi na skrb za naravo in prenovo živalskega vrta v sodobno naravovarstveno središče, kot tudi na razvoj novih stanovanjskih sosesk in prenovo obstoječih, vključno z energetsko izrabo Ljubljanice.


Javni anonimni natečaj za izbor umetniških del v okviru investicijskega projekta: »Rekonstrukcija/prizidava objekta Ljubljanska cesta 4 v Radovljici«

Predmet javnega anonimnega natečaja je izbor umetniških del oz. umetniških intervencij v okviru investicijskega projekta: »Rekonstrukcija/prizidava objekta Ljubljanska cesta 4 v Radovljici« (npr. prostostoječa plastika, reliefna plastika, land art, instalacija, poslikava itn.), ki je primerna za starejše uporabnike in je odporna na zunanje vplive ter ni zahtevna za vzdrževanje.

Predlagana tema umetniških del je upoštevanje lokalnih značilnosti ali/in dejavnosti, povezanih s prostorskimi in krajinskimi značilnostmi, krajem ali/in objektom Ljubljanska cesta 4, Radovljica, kot so Radovljica (zgodovina, naravne in etnološke značilnosti) ali pa druge umetniške intervencije, ki so lahko zanimive ali uporabne za starejše najemnike stanovanj.

Predmet javnega anonimnega natečaja je izbor umetniških del oz. umetniških intervencij (npr. prostostoječa plastika, reliefna plastika, land art, instalacija, poslikava itn.), ki je primerna za starejše uporabnike in je odporna na zunanje vplive ter ni zahtevna za vzdrževanje.
Zunanji prostor, ki je predmet urejanja z umetniškimi deli:
- fasada stavbe številka 763 k.o. 2156 Radovljica, ID znak: stavba 2156-763 ali/in
- pripadajoče zemljišče na parceli številka 147/16 k.o. 2156 Radovljica, ID znak: parcela 2156 147/16,

ki predstavljajo fasado objekta in zelenico ob objektu.(priložena skica z orisom lokacije).
Predlagana tema umetniških del je upoštevanje lokalnih značilnosti ali/in dejavnosti, povezanih s prostorskimi in krajinskimi značilnostmi, krajem ali/in objektom Ljubljanska cesta 4, Radovljica, kot so Radovljica (zgodovina, naravne in etnološke značilnosti) ali pa druge umetniške intervencije, ki so lahko zanimive ali uporabne za starejše najemnike stanovanj.

 

 

 

Rok za predložitev predlogov se podaljša, tako da je rok za predložitev predlogov do vključno 18. 12. 2023 (datum prispetja).

 


Javni razpis za ugotavljanje javnega interesa pri oddaji umetniških ateljejev in oddaji prostorov v brezplačno uporabo za kulturno dejavnost

Predmet razpisa je ugotavljanje javnega interesa pri oddaji umetniških ateljejev in ugotavljanje javnega interesa pri oddaji prostorov v brezplačno uporabo za kulturno dejavnost.

Razpis se nanaša na:
- umetniške ateljeje v lasti MOL, v katerih posamezniki opravljajo dejavnost in umetniške ateljeje v lasti MOL, ki bodo na razpolago od objave razpisa do preklica oz. objave novega razpisa (točka A),
- prostore v lasti MOL, ki jih za izvajanje kulturne dejavnosti uporabljajo nevladne organizacije in posamezniki in prostore v lasti MOL, ki bodo na razpolago od objave razpisa preklica oz. objave novega razpisa (točka B).

Pogoji za sodelovanje na razpisu:
Upravičene osebe za sodelovanje na razpisu so:
– posamezniki, ki opravljajo dejavnost na področjih likovne/vizualne umetnosti in imajo akademski naziv iz tega področja oziroma so kot posamezniki vpisani v razvid samozaposlenih v kulturi pri Ministrstvu za kulturo s poklicem slikar, kipar, ilustrator, fotograf, grafik, intermedijski umetnik,
– svojo dejavnost izvajajo v Mestni občini Ljubljana,
– nimajo v brezplačni uporabi prostora v lasti MOL (velja samo za SKLOP 2)
– niso lastniki prostorov, v katerih lahko izvajajo svojo dejavnost

 

Pogoji uporabe prostorov:
– prostori se oddajajo v uporabo za določen čas petih let,
– prostori se uporabljajo izključno za izvajanje kulturne dejavnosti (ne za npr. skladiščenje),
– uporabnik lahko prostor odda v podnajem samo zaradi zagotavljanja polne izkoriščenosti prostora, o čemer mora obvestiti MOL, uporabnik je dolžan plačevati obratovalne stroške, stroške rednega vzdrževanja, stroške uporabe stavbnega zemljišča (v kolikor izvajanje dejavnosti ni sofinancirano iz državnega proračuna ali iz proračuna Mestne občine Ljubljana), stroške zavarovanj in druge stroške, za katere se stranki dogovorita s pogodbo,
– uporabnik ni upravičen do povrnitve kakršnihkoli vlaganj v predmetni prostor niti ne pridobi nikakršnih pravic na prostoru na podlagi vlaganj,

 

Rok za prijavo je 15. december 2023


Zadnje zatočišče – prvi pogled: Umetniška dela v cestnih krožiščih

»Nikoli ne smemo pozabiti, da umetnost ni oblika propagande; je oblika resnice.« JFK

Celoten prispevek z opombami in slikami iz kataloga Top lokacija, fotografa Jana Babnika in kustosa Miha Colnerja je bil objavljen v 109 številki Likovnih besed (2018).

Po navadi želimo, da so umetniška dela, ki se postavljajo v javni prostor, vrhunska v svoji izvedbi, da sporočajo vsebine, ki so namenjene vsem prebivalcem, in so široko dostopna, tako fizično kot univerzalna v svoji misli. Nekaj, kar je vredno, da ne bi pozabili.

O umetniških delih v krožiščih bom v tej razpravi govoril kot o razširjenem polju umetnosti. Govorimo torej o objektih, ki so postavljeni v krožišča: o javni plastiki in kiparstvu, oblikovanju, arhitekturi ter krajinski arhitekturi. Vsako ustvarjeno delo, če je kakovostno, si želijo posamezna področja prisvojiti oziroma se jih podcenjevalno pripisuje drugim področjem v umetnosti. Da lahko govorim o umetnosti v krožiščih kot o novem pojavu, ga ne morem deliti na različna področja, ampak nameravam vso neprometno infrastrukturo, ki je postavljena v krožišča, zvesti na pojem umetnine, kot ga je definiral Walter Benjamin.4 Po tem pojmu mora ta zadostiti naslednjim pogojem:

  • da je umetnina ustvarjena;
  • da bodisi deluje v polju ritualne funkcije bodisi prakse – politike, kot jo imenuje Benjamin oziroma po Focaultu bi te prakse danes imenovali dispozitiv (ritualne funkcije/prakse oboje);
  •  da kot umetnina svojo izvirno in prvo uporabno vrednost utemeljuje s tema procesoma.

Kot prvo vprašanje se ob tej definiciji zastavlja, ali bi krožno križišče brez umetnine v središču lahko imenovali za umetnino. Odgovor bi bil, da to ni mogoče. Krožišče je ustvarjeno in ureja promet (je dispozitiv in je tudi ritual), a kot umetnina se ne vzpostavlja v tem mehanizmu kot izvirna vrednost, kajti izvirna vrednost samega krožišča je urejanje prometa. Drugo vprašanje, ki je tema zapisa, poskuša vzpostaviti razmislek o pojavu krožišč, o njihovih prostorih javnega in o fenomenu slepe pege praznega prostora, ki v praksi vabi k dodatnemu urejanju in okraševanju z umetninami. To posledično govori o zavračanju in o nezmožnosti stroke, da bi vzpostavila konstruktiven pri- stop k razumevanju pojava in podajanju možnih rešitev pri obravnavi umetniških del v krožiščih.

Javni prostor in umetniška dela v njem: tradicionalen pogled in sprememba paradigem

Javni prostor je deležen nenehnih sprememb in se generacijsko vedno znova določi. Vsebine, ki se postavljajo v javni prostor kot umetniška dela, so družbene, ne nujno pretekle. Lahko so to zgodovinski, nacionalni ali kulturni označevalci, lahko so umetniške vsebine, ki pričajo o ozaveščenosti ter o politični in ekonomski moči javnih ustanov ali zasebnih podjetij, ali pa so javno podprti umetniški projekti s strani občin ali države z različnimi vsebinami. Postavljanje umetniških del v javni prostor kaže na simbolno moč naročnika.
Slovenija je z osamosvojitvijo pri postavljanju umetniških del v javni prostor začela z vzpostavljanjem kulturne identitete tako, da se je osredotočila na zgodovino in tradicionalni nacionalni program. Če parafraziram Rosalind Krauss, se z označevanjem kiparstva ali arhitekture kot spomenika tem novim identitetam, tudi v imenu novih življenjskih pogojev, prikrito razkriva historicizem: ko novo postane udobno in domačno, se ga dojema kot nekaj, kar ima organski razvoj iz preteklosti. Razumevanje kiparstva, javne plastike ter umetnosti v javnem prostoru zgolj v funkciji spomenikov oziroma obeležij ter dekorja je podcenjujoče in nesodobno. Lahko rečemo, da na to obsoletnost dostikrat vpliva sprejemanje javne plastike kot spomenika oziroma kot nečesa, kar ostaja, kar je pripadalo preteklim obdobjem. Sem bi lahko prišteli tudi umetniška dela, ki naj bi bila rešena neposrednih navezav na ideologije, vendar so se postavljala v času polpretekle zgodovine. Estetska vrednost določene postavitve tako postane polje diskurza o določenih slogih, ki jim različni posamezniki pripisujejo različne politične pripadnosti ali pa ustvarjajo spor glede razumevanja razrednih estetskih norm. Ker so nelogični argumenti bolj učinkoviti kot logični, se pogosto zdi, da se v javnosti ne razpravlja o posameznih umetniških delih, ampak o širših pomenih, ki se tem delom pripisujejo.

Javni prostor v razširjenem polju
  • V Sloveniji je javni prostor z leti postajal vse manj državno nadzorovan, njegova regulacija z občinskimi upravami pa je bila od primera do primera bolj ali manj učinkovita, prepuščena stihiji ali zglednemu in postopnemu urbanističnemu urejanju javnih prostorov. Z leti se je večala splošna uporabnost prostorov, pogosto tudi z omejitvijo dostopa prometu ali s postavljanjem cestnih količkov, torej s širitvijo sprehajalnih površin, nadalje s kolesarskimi stezami, z ureditvijo igrišč in zunanjih športnih pripomočkov, bolj zdravim načinom življenja, boljšo nočno osvetlitvijo javnih mest, več (sofinanciranimi) javnimi dogodki ter s splošno uporabo javnih prostorov preko različnih skupin, ki dnevno migrirajo. Prebivalci so do javnega prostora vzpostavili nove odnose in občutek pripadnosti. Glede postavitev javne plastike, obeležij in spomenikov je stališče javnosti (p)ostalo relativno tradicionalno. Dostikrat se razpravlja o upravičenosti postavljanja, hkrati pa se popolnoma spregleda druga čudaštva. Javne burne razprave vznikajo na račun umetniških vsebin, medtem ko se o agresivnem oglaševanju ne razpravlja oziroma se to danes zdi že samoumevno.
  • V mestih so se zasebni prostori začeli ograjevati, na parkiriščih postavljajo zapornice. Dela vizualne kulture so tudi začela prehajati v zasebne prostore, ki mejijo na javne. Umetniške postavitve na zasebnih prostorih so postale vidne javnosti, ki lahko do teh prostorov neposredno dostopa in jih uporablja.
  • V začetku devetdesetih je prišlo do porasta vizualnega oglaševanja z obcestnimi plakati (tako na javnih kot zasebnih prostorih), pri čemer so se vsebine vezale na kategorične imperative široke potrošnje. Kipe, ki so krasili javni prostor, je vizualno preglasilo agresivno oglaševanje. V odnosu do klasičnega pojmovanja umetnosti v javnem prostoru pogosto oglaševanje nasiči vizualne vsebine in zamegli pojavnost Nekatere kipe so tudi ukradli, na njihovih mestih danes ostajajo zgolj površine za oglaševanje. Oglaševanje uporablja tudi obcestne stavbe (mdr. kozolce kot objekte kulturne kra- jine) ali pa vozila v prometu. Oglaševanje se v javnem prostoru vzpostavi kot nov pojav vizualne kulture – v svoji funkcionalnosti dokaj soroden umetniškim delom v krožiščih.
  • Umetniška dela v krožiščih so nov fenomen iz začetka devetdesetih. Kljub temu da ustvarjajo javni prostor, so v odnosu do njegove tradicionalne uporabe popolnoma nefunkcionalna. V tradicionalni kritični analizi jih ne moremo opredeliti kot zbirališča, mesta kontemplacije in druženja, identiteta prostora je velikokrat sporna, dela pa pogosto ne dosegajo estetskih vrednot. S svojo mimo- bežnostjo brez postanka spominjajo na obcestne plakate, dela oglaševanja. S svojo funkcionalno uporabo ustvarjanja prostora za predstavitev umetnosti spominjajo na drive-in v trgovskih kompleksih.
Krožišča z umetniškimi deli kot javni prostor

Krožna križišča so učinkovitejša v ohranjanju enakovrednega toka prometa in vplivajo na zmanjšanje nesreč. V osrednjem delu imajo nedostopen prostor, ki mora treznim voznikom sporočati, da ne morejo sekati krožišča naravnost in da morajo ohraniti svojo pozornost pri vključevanju na levi vozeča vozila ter na desni že vključena vozila v promet. Pri tem ni nujno potreben popoln pregled nad voziščem, predvsem ne na uvozu vozil na nasprotni strani. Zaradi svoje zgradbe in dinamičnosti prometa dostikrat preprečujejo pešcem udeležbo v prometu, če le niso za dostop k središču posebej zasnovana.
Zaradi krožne oblike pridobivajo v sredini izpraznjen prostor, ki poziva k dodatni ureditvi, ki lahko tako ali drugače priča o omikanosti okusa, o reprezentacijah mitov ali identiteti prostora ipd. Krožišča so tako mnogokrat povezana s politično močjo kot tudi z zagotovljenimi ekonomskimi pogoji. Problematiko postavljanja umetniških del v krožišča lahko neposredno povežemo z enostranskimi izbirami izvajalcev in vsebin. To se zgodi pogosto brez sodelovanja z drugimi kulturnimi službami in širše z organizacijami na področju kulture ali urejanja prostora. Javnosti se o novih postavitvah običajno ne obvešča, dokler krožišče ni že zgrajeno.
Umetniška dela v krožiščih so vidna z vseh strani in stalno opazna. Posamezen voznik se lahko vsaj enkrat zapelje mimo umetniškega dela, če pa je na njegovi vsako- dnevni poti, tudi večkrat. Kljub temu da voznik vozi čez krožišče zgolj en odsek, je načeloma umetniško delo vidno z vseh strani. Čeprav je hitrost gibanja okoli umetniškega dela do 40 km/h, je zaznava v nekaj sekundah lahko večja, kot je pogosto osredotočenost obiskovalcev v muzejih ali galerijah na posamezno umetniško delo. Za razliko od voznika kot prvega opazovalca sopotniki niso odgovorni za varnost vožnje, zato lahko posvetijo več časa in pozornosti samemu delu v krožišču. Če poleg fizične realnosti razširimo naš življenjski prostor še na virtualno, potem je umetniško delo v krožiščih vidno tudi na fotografijah, podobah z Google zemljevidov, v medijskih prispevkih itd. Tako lahko govorimo o sodobnem načinu gledanja. Danes veliko ljudi uporablja mobitele na ulicah: predvidevamo lahko, da se bo tehnologija komunikacijskih naprav ter avtonomno vozečih vozil razvijala, kar bo za umetniška dela v krožiščih pomenilo dodatno opaznost.
Ponovljivost in dinamična vidnost umetnosti v krožiščih jih vzpostavlja kot mlad, nov pojav, iz katerega so vidne nova uporaba, nov sodoben čas, nove sodobne oblike in nove vsebine. Hibridnost, ki krožiščem omogoča združevanje prostora znotraj cestne infrastrukture in umetnosti v tem prostoru, tako ustvarja javni prostor. Krožišče ni javni prostor, ker je v državni ali občinski lasti, ampak ker je v skupni uporabi in zavesti. Kljub omenjeni nefunkcionalni tradicionalni uporabi se lahko javni prostor krožišč kaže predvsem v diskurzivnem polju. Krožišče brez umetniške ureditve ni javni prostor in se ga obravnava zgolj kot cestno infrastrukturo. Kot tako se ne kaže v preseku interesov, ki naj bi bili skupni, in torej ne more biti ali postati javni prostor. Krožišče kot umetniško delo preide v javni prostor zaradi umetniške ureditve same.
Postavljanje umetniških del v krožišča je sodoben fenomen naše družbe: govori lahko o kulturni ozaveščenosti, odprti družbi, identiteti prostora, mitih, skrbi za okolje itd. – ter vzpostavlja odnos (distinkcijo) do estetskih vrednosti, za umetnika pa je to eden izmed redkih javnih prosto- rov, ki mu je ostal za razvoj umetniških idej. Postavljanje umetniških del v krožišča je bolj sodoben in demokratičen prostor za predstavitev kot marsikatera galerija, strokovna revija ali vabljeni razpis. Iz te predpostavke je zanimivo iskati izhodišča v tem, zakaj se kaže potreba po zapolnitvi praznega prostora v krožišču. Lahko bi govorili o posledici vizualne nasičenosti z oglaševanjem, kjer je prazen prostor v krožišču nekaj, kar se še kaže kot prostor možne svobode za lastno izjavo. Ta svoboda po drugi strani lahko pomeni neodgovornost do lastne umetniške izjave (YOYOW). Prostor je s strani zamejen in proti središču lahko nekoliko dvignjen, kar daje prostorski poudarek v njem, s tem tudi posebno vrednost. Sam dvignjen prostor izjavam daje posebno vrednost. Zanimivo je tudi, da umetniških vsebin v krožiščih niso najprej predlagali umetniki, oblikovalci in arhitekti oziroma strokovno ali institucionalno telo, ampak so mesta zasedli posamezniki. Metodološko bi lahko večino umetniških del v krožiščih uvrstili med reprezentančne objekte tako kraja ter določenih aktivnosti, povezanih s tem krajem: predmete so bodisi ustvarili oziroma jih od nekod prinesli (predmetna umetnost oziroma javna plastika) določena dela pa bi lahko umestili kot oblikovanje okolja (hortikultura oziroma krajinska arhitektura). Oboje pa bi lahko določili kot izjave lokalnega domoljubja.
Nov pojav umetniških del v krožiščih lahko primerjamo z množico podatkov na medmrežju oziroma družabnih omrežjih. Njihova količina daje občutek virtualne brez- prostornosti in indeksiranja migracijskih (nomadskih, brezmestnih) vsebin. Pri vzpostavitvi krožišča kot polja za umetniško delo, ki postane javni prostor, bi lahko zapisali, da izjavljanje o vrednotah ni več bistveno in s tem kaže na izgubo prostora, kot ga v tradicionalnem pojmu definirajo panoge kiparstva, oblikovanja prostora in arhitekture. Rosalind Krauss je poleti 1979 v eseju Skulptura v razširjenem polju iskala nov pomen za tedanje modernistično kiparstvo, ki se je v šestdesetih in sedemdesetih letih začelo pomikati v krajino. Novega pojmovanja kiparstva ni mogla sopostaviti v razmerja abelove grupe tretjega reda, ker je iskala mesto in pomen modernističnega kiparstva v sorodnih praksah (ne-krajina ter ne-arhitektura). Potrebovala je komutativnost elementov med skupinama arhitektura in krajina, da je določila pojem (ki se kaže kot ne-kiparstvo). Zato je vpeljala abelovo grupo četrtega reda (K4), ki omogoča neposreden rezultat dveh kopij ciklične skupine. V polju kompleksnosti krajina in arhitektura tako izpostavi konstrukcijo prostora (kot ne-kiparstvo). Esej Rosalind Krauss je bil v preteklosti deležen precej pozornosti kot tudi revizij. V primeru umetnosti v krožiščih, ki pogojujejo javni prostor, je nehvaležna naloga opisati njihov fenomen, ki ni vezan zgolj na določeno skupino (izmed kiparstva, oblikovanja, arhitekture in krajinskega oblikovanja). Za poenostavitev bi lahko vzeli Diédrsko grúpo (D2) – grupo, ki je izomorfna Kleinovi (K4) in v kateri preko presečišča (ki je krožišče kot javni prostor) vzpostavimo enakovredna razmerja med krajino, urbanizmom (ki zamenjuje arhitekturo) in infrastrukturo znotraj krožišča (ki zamenja kiparstvo v zelo razširjenem polju oziroma umetnost v krožiščih). Kakorkoli obrnemo ali zrcalimo razmerja, dobimo kompozicijo, ki je rotacija. Ker izgubimo komutativnost, ki jo je Rosalind Krauss uporabila za določitev neznanke, so v D2 vsi elementi sestavni deli krožišča kot umetnosti, torej tudi sestavni del javnega prostora, ki pripada vsem, in ne zgolj posameznim interesom.
Umetniška dela (če govorimo na primeru kiparstva) so po tradicionalni logiki postavljena v galerijo ali kot javne plastike v stranski del trga. Na ta način je umetnost varno umaknjena iz vsakdana večine ljudi in nima vpliva na sodobno življenje. Umetnost je lahko prisotna v vsakem prostoru, ki ga človek naseljuje, in pri tem krožišča niso izjema. V Sloveniji nismo edinstveni z urejanjem krožišč. Poleg umetniške, estetske in simbolne funkcije lahko rečemo, da je v krožiščih očiten ekonomski in gospodarski faktor: stroški izgradnje krožišč so manjši kot pri semaforiziranih križiščih, z zmanjševanjem hitrosti so tudi bolj ekološka in varna, posledično je manj stroškov poškodb, ekonomske prednosti pa lahko vidimo tudi v organiziranju turističnih vodenj. Glede na zagotovljena sredstva za postavitev krožišč iz občinskih ali državnih virov za ureditev infrastrukture cest se za sama umetniška dela krožišča kažejo kot sodobna in učinkovita platforma. Ta ni nujno vezana na komisije, ki bi odločale o njihovih prostorskih in urbanističnih umestitvah, estetskih, konceptualnih in idejnih vrednostih. Če se platforma raz- vije, lahko pričakujemo, da bo v prihodnosti vplivala na vse boljše odločitve o vsebinah in kakovosti umetniških del v krožiščih. Lahko razmišljamo o strokovni komisiji, ki bo v pomoč Direkciji RS za cestno infrastrukturo pri vprašanjih o estetskih kriterijih in smiselni umeščenosti v krajino. Smiselno bi bilo o novih načrtih za izgradnjo krožišč z umet- niškimi deli obveščati javnost in omogočati diskurz, odprt za odzive vseh sodelujočih, tudi umetnikov, oblikovalcev in arhitektov. Mnenje, da je bolje postavljati manj umetniških del v krožiščih, pomeni poenostavljen pogled na problematiko. Ni vseeno, kaj se postavlja v javni prostor, a prepoved namesto regulacije, odločanja in sodelovanja rešuje določen segment zgolj začasno, in ne more peljati v sprejemanje cestnih poti kot uporabnikom prijaznega javnega, strpnega in strokovno oblikovanega prostora

 

 

 

 

 

 

 


BEZLAJ, Jiři: živalski torzo iz cikla Žrtvovanje

Naslov dela: živalski torzo iz cikla Žrtvovanje
Posvetilo/zapis/epitaf:
Opis (portret, doprsni kip, figura, arhitekturni spomenik …): živalski torzo
Material: apnenec iz kamnoloma Lesno Brdo
Dimenzije: ...
Avtor: BEZLAJ, Jiři
Naročnik: Hostel Celica
Vrsta naročila (javni razpis, naročilo, zasebno naročilo): začasna postavitev
Datum izvedbe kipa (sledenje) oz začetka projekta: 6. marec 1995 Bežigrajska galerija, razstava se istega leta seli v Galerijo Loža v Kopru
Datum izvedbe: 2001
Lokacija: Celica – umetniški hostel, vhodni hodnik (46°03’23.4″N 14°30’59.6″E
Koordinate za Google maps: 46.056488, 14.516562)

Ozadje (): Eden izmed prostorov v katerih je ustvarjal Jiři Bezlaj je bil v zasedenih prostorih na Metelkovi. Ob iniciativi za ureditev hostla Celica iz vojaških zaporov v katerem je sodelovalo 80 umetnikov iz celega sveta so povabili tudi avtorja, ki je posodil živalski torzo iz cikla Žrtvovanje.

Literatura in viri:

O kipih iz serije žrtvovanje:
Kiparski žrtveniki, Dnevnik, 25. februar 1995, str. 19
V.A.: Ritual okamenelih žrtev, Slovenske novice, 4. marec 1995, str. 8/9
ZALAR, Franc: V kamnu prebujeno življenje, Slovenec, 16. marec 1995, str. 12
NOVAK, Mira: Bezlajeve podobe iz kamna, Delo, 25. marec 1995, str. 8
BEZLAJ, Jiri (katalog), GRAFENAUER Petja (bibliografija in biografija), Zavod za kiparstvo, Ljubljana, 2009
g-zin: pogovor z avtorjem, Hostel Celica, 30. maj 2017

drugi viri: internetna stran Jirija Bezlaja – http://jiri-bezlaj.si

povezave na vir: http://www.hostelcelica.com/sl/sobe/celice-1283