BEZLAJ, Jiři: kipi iz cikla Epoptes
Naslov dela: Kipi iz cikla Epoptes
Posvetilo/zapis/epitaf:
Opis (portret, doprsni kip, figura, arhitekturni spomenik …): cikel kipov: 2 torza, obredna posoda z draperijo, 2 roki z draperijo, falos zavit v draperijo
Material: španski marmor marquina, apnenec iz kamnoloma Lesno Brdo
Dimenzije:
Avtor: BEZLAJ, Jiři
Naročnik: Latobia, kiparska galerija
Vrsta naročila (javni razpis, naročilo, zasebno naročilo): zasebno naročilo
Datum izvedbe kipa (sledenje) oz začetka projekta: 31. avgust 1998 – kiparska galerija na prostem, razstava cikla Epoptes, park v mestecu Maiano v bližini Vidma, Italija, 1999; razstava park gradu Mokrice, 2000; selitev razstave
Datum izvedbe: 2001 (?)
Lokacija: postavitev v prostorih Ekonomske fakulteta, Univerza v Ljubljani (46°04’26.2″N 14°31’00.1″E
Koordinate google maps: 46.073937, 14.516681)
Drugo: “Za ukradeni falus sem izvedel šele tri tedne po kraji, ko bi se morala razstava seliti iz Mokric v Ljubljano (zdaj je na ogled na ekonomski fakulteti). Če bi me takoj obvestili, bi lahko sklesal novega, ne sicer prav takšnega, a vendarle kip, ki bi zaključil razstavo. Tako bi rešil razstavo v Ljubljani. Falus je kot samostojna skulptura dajal pomen vsem drugim skulpturam razstave Epoptes, zato je razstava zdaj okrnjena in brez smisla. To me je pri kraji tudi najbolj prizadelo,” je povedal avtor, akademski kipar Jiri Bezlaj. Kaj takšnega se mu doslej še ni zgodilo, na koncu je napol v šali pristavil: “Če so kip falusa ukradli, ker jim je bil všeč, bi to lahko bila zame pohvala. Če pa so ga ukradli (odnesti sta ga morala dva, pustila pa sta podstavek, na katerega je bil falus prilepljen), da bi se neslano pošalili, potem je vse skupaj klavrno in žalostno.” (Jiři Bezlaj v članku Darinke Kladnik: Falus ukradli v Mokricah)
Ozadje: Kip v avli filozofske fakultete je del ciklusa Epoptes, ki je bil razstavljen v galeriji na prostem pred Gruberjevo palačo poleti 1998. Pobudo za postavitev je dala Staša Kokot, vodja galerije Latobia, ki je zasnovala projekt v vsako fakulteto po eno kiparsko delo. Cikel Epoptes je bil razstavljen v prostorih Ekonomskke fakultete v okviru otvoritve projekta Poletne šole, kasneje so cikel odkupili.
Celoten cikel je Jiři bezlaj izklesal v temnem španskem marmorju marquina. Ob razstavi cikla v Mokricah so ukradli kip falosa z draperijo, ki ga je kasneje za razstavo na Ekonomski fakulteti leta 2001 avtor nadomestil z novim kipom izklesanim iz apnenca iz kamnoloma Lesno brdo.
Literatura in viri:
KLADNIK, Darinka: Falus ukradli v Mokricah, Dnevnik, 16. avgust 2001, str. 19 (https://www.dnevnik.si/7536)
Falus ukradli v Mokricah
Akademski kipar Jiri Bezlaj ima spet neprijetnosti zaradi svojega kipa s falusom iz črnega španskega marmorja. Kip je namreč izginil. Nedavno smo v Dnevniku poročali o (zdaj že rešenih) zapletih z ženskim torzom na filozofski fakulteti v Ljubljani, tokrat pa gre za več kot pol metra velik kip v obliki falusa, ki ga je pred nekaj leti sklesal za razstavo, imenovano Epoptes (tisti, ki je uveden v misterij).
Darinka Kladnik
16. avgust 2001
12. julij 2006 17:05
To razstavo so lani postavili v park gradu Mokrice. Tam so si jo z navdušenjem ogledovali mnogi turisti in se ob falusu tudi pogosto fotografirali. “Ko sem prišla v Mokrice, da bi odpeljali Bezlajeve kipe v Ljubljano, kipa falusa ni bilo. Delavci, ki so bili tam, so povedali, da so ga ukradli že 8. junija. O izginotju so najprej obvestili nadrejene v Termah Čatež (kamor spada hotel v gradu Mokrice) in policijo. Sama sem za krajo izvedela šele, ko bi morali kipe odpeljati. Odnos odgovornih v Termah Čatež me je zelo razočaral, saj je bilo to delo avtorja, ki so ga dobro poznali, ukradli pa so jim ga prav pred njihovim pragom,” je povedala Staša Kokot, vodja galerije Latobia v Ljubljani.
Po njenem mnenju so v Termah vsaj moralno odgovorni za razstavo, res pa je, da ni bila zavarovana. Ukradeni kip je vreden 1,3 milijona tolarjev, zato je Kokotova upala, da bodo nastalo škodo vsaj s simbolično vsoto pokrile Terme Čatež, vendar so si po začetnem strinjanju premislile.
“Na željo galerije Latobia smo postavili razstavo v park gradu Mokrice, pri tem pa sta tako vodja galerije kot avtor kipov vedela, kaj to pomeni. Tam ni varnostne službe. Kipi so bili vsem na očeh in nezavarovani. Na žalost je prišlo do neljubega dogodka. Zgodilo se je verjetno ponoči, naslednje jutro so me zaposleni v hotelu obvestili o izginulem kipu. Poklicali smo policijo, ki je prišla in ukrepala,” je svoj del zgodbe pojasnil Andrej Šprajc, izvršni direktor hotelov Terme Čatež. Dodal je, da bi galerija Latobia morala kot dober gospodar poskrbeti za zavarovanje kipov. Zanje je izginuli falus opozorilo, da bodo pri razstavah, za katere se bodo dogovarjali, pozornejši in da bodo opredelili, kdo je v primeru kraje odgovoren.
“Kipa falusa še nismo našli, iskali ga bomo naprej,” je izjavil Anton Bizjak, pomočnik komandirja policijske postaje Brežice, in zatrdil, da so ukrepali takoj, ko so jih poklicali. Prišli so na kraj dogodka in popisali krajo, vendar niso imeli nekaterih koristnih podatkov o vrednosti kipa ter lastniku. Kljub vsemu so obvestili vse svoje službe, kar pomeni, da so o kraji falusa vedeli tudi policisti na bližnjem mejnem prehodu. Za uvedbo postopka čez mejo bi morali vedeti, koliko je kip vreden. Ko bodo dobili manjkajoče podatke in prijavo oškodovane osebe, bodo zadevo razširili, za zdaj so delovali lokalno.
“Za ukradeni falus sem izvedel šele tri tedne po kraji, ko bi se morala razstava seliti iz Mokric v Ljubljano (zdaj je na ogled na ekonomski fakulteti). Če bi me takoj obvestili, bi lahko sklesal novega, ne sicer prav takšnega, a vendarle kip, ki bi zaključil razstavo. Tako bi rešil razstavo v Ljubljani. Falus je kot samostojna skulptura dajal pomen vsem drugim skulpturam razstave Epoptes, zato je razstava zdaj okrnjena in brez smisla. To me je pri kraji tudi najbolj prizadelo,” je povedal avtor, akademski kipar Jiri Bezlaj. Kaj takšnega se mu doslej še ni zgodilo, na koncu je napol v šali pristavil: “Če so kip falusa ukradli, ker jim je bil všeč, bi to lahko bila zame pohvala. Če pa so ga ukradli (odnesti sta ga morala dva, pustila pa sta podstavek, na katerega je bil falus prilepljen), da bi se neslano pošalili, potem je vse skupaj klavrno in žalostno.”
TERŽAN, Vesna: Kipi na prostem, Delo, 26. avgust 1998, str. 6
KLADNIK, Darinka: Skulpture velikega formata, Dnevnik, 31. avgust 1998, str. 11
Va.P.: Jiri Bezlaj kot prvi v galeriji na prostem, Delo, 1. september 1998, str. 20
STA: Prva kiparska galerija na prostem, Primorski dnevnik, 4. september 1998, str. 9
http://efnet.si/2005/01/kulturni-dogodek-ob-otvoritvi-poletne-sole/, 2005
BAUER, Jana: Jana Bauer z Jirijem Bezlajem, Sodobnost, 2013, str. 686 https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-08V3ZZO5/c47089a3-5f86…/PDF
BEZLAJ, Jiri (katalog), GRAFENAUER Petja (bibliografija in biografija), Zavod za kiparstvo, Ljubljana, 2009
g-zin: pogovor z avtorjem, Hostel Celica, 30. maj 2017
drugi viri: internetna stran Jirija Bezlaja – http://jiri-bezlaj.si